'En, was het nuttig?’, vroeg ik de Compagnons (zo heten de gevangenen binnen De Compagnie) aan het einde van de feedback training. Ja, dat vonden ze toch wel. Wat was er dan precies nuttig? “Dat we praktisch konden oefenen”, riep de één. “Dat ik nu veel beter begrijp wat eigenlijk feedback is.” “Oh en dat we dit als groep hebben gedaan, want zo hebben we elkaar nog beter leren kennen.”, werd vervolgd. “En wat gaan jullie daarmee doen?”..
Uiteindelijk gaat het er bij een training vaak om dat het zin heeft. Want wat heb je aan kennis en ervaring als deze niet aansluit bij de praktijk? Daarom is de nuttigheidsvraag zo handig. Daarmee check je het nut en creëer je gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Want stel dat het antwoord op je vraag ‘nee’ is? Vraag dan eens hoe jullie het wel nuttig kunnen maken.
En niet alleen in trainingen kun je deze vraag kwijt; ook voor de klas, in vergaderingen en functioneringsgesprekken.
Dus, was deze post nuttig? Zo ja, wat was er nuttig? En bovenal, wat ga je ermee doen? 😀
Comments